Szarpanie automatycznej skrzyni biegów – możliwe przyczyny

Przyczyn złego działania automatycznej skrzyni może być bardzo wiele. Również objawów awarii bywa dużo. Dziś skupimy się na jednym z najczęściej występujących, czyli szarpaniu. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie co odpowiada za taki stan rzeczy, jakie elementy mogą być uszkodzone, a przede wszystkim jakie są sposoby naprawy.

Olej złej jakości

Funkcjonowanie skrzyni automatycznej zapewnia układ hydrauliczny, w którym głównym czynnikiem jest specjalny olej. Ma on za zadanie smarować wszystkie podzespoły, odprowadzać ciepło, a także wywierać ciśnienie na odpowiednie tłoki oraz siłowniki. Dzięki temu cały system może działać poprawnie, a my mamy przyjemność z jazdy bez konieczności ręcznego zmieniania biegów. Jeśli olej jest stary i zużyty, jego parametry znacznie się obniżają. Automatyczne skrzynie biegów wyjątkowo nie lubią pracować w takich warunkach, dlatego z pewnością odczujemy jakieś niepożądane efekty. Zazwyczaj będą to trudności z włączaniem się niektórych biegów, tytułowe szarpanie, bądź całkowita odmowa posłuszeństwa. Powodem jest niemożliwość wytworzenia prawidłowego ciśnienia przez główną pompę, które jest niezbędne do poprawnej pracy wszystkich mechanizmów. Jeśli nie doszło jeszcze do poważnych uszkodzeń, problem rozwiąże dynamiczna (całkowita) wymiana oleju.

Uszkodzenie konwertera

W przypadku skrzyń biegów, które mają za sobą już dość duży przebieg, uszkodzeniu może ulec konwerter momentu obrotowego (zwany czasem wandlerem). Najczęściej objawia się to, oprócz szarpania, także utratą mocy samochodu, zwiększeniem obrotów z których pojazd jest w stanie ruszyć z miejsca, oraz pojawieniem się wibracji na biegu jałowym. Dzieje się tak dlatego, że wewnątrz konwertera wyginają się lub odłamują niewielkie elementy pompy, przez co traci on swoje wyważenie. Naprawa automatycznych skrzyń biegów z takimi objawami polega najczęściej na wymianie przetwornika na nowy, jednak możliwa jest nieco tańsza regeneracja. Przeprowadza się ją rozcinając urządzenie, naprawiając wnętrze i ponownie spawając w całość. Po wyważeniu i założeniu do pojazdu objawy powinny ustąpić.

Elektrozawory i solenoidy

W dolnej części każdej skrzyni automatycznej, tuż nad miską olejową, znajduje się główna płyta sterująca. Zawiera ona bardzo wiele elektrozaworów oraz tak zwanych solenoidów, czyli cewek pozwalających na sterowanie zaworami. Zdarza się, że wąskie kanaliki w płycie zostaną zatkane zanieczyszczeniami, które pływają w oleju. Dzieje się to zwłaszcza wtedy, gdy ten długo nie jest wymieniany. Również same zawory mogą ulec uszkodzeniu, przez co nie są w stanie utrzymać ciśnienie płynu i przepuścić go jedynie wtedy, gdy zażąda tego moduł elektroniczny. Automatyczne skrzynie biegów z taką usterką będą szarpać zwłaszcza podczas zmiany przełożeń, mogą się też zdarzyć poważniejsze awarie, jak całkowity zanik jednego lub kilku biegów. Rozwiązaniem jest rozbiórka przekładni i dokładne wyczyszczenie całej płyty, wraz z wymianą wadliwych elektrozaworów i ich cewek.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *